31 mrt 2014

[Docu] Plastic Planet

Onlangs heb ik de documentaire Plastic Planet gezien. Ik had al zo een idee dat we plasticsoep te zien gingen krijgen en het verhaal rond BPA's maar het blijkt veel erger te zijn dan ik in gedachten had. Plastiek zit gewoon overal... In mijn ogen een docu die de hele wereld zou moeten zien.


Kijk de volledige docu hier.

En dan komt het... na het zien van deze documentaire begonnen mijn vriend en ik bewuster te zijn van het plastiek om ons heen. De plastieken rietjes in de cocktails. De mengkom en bewaardozen uit de keuken. Het verpakkingsmateriaal van voedsel. De muziekboxen op tafel. De handvatten van de kookpotten. Echt overal waar je kijkt, plastiek... meeste daarvan gif voor mens en milieu.

Door het zien van de documentaire heb ik echt een hekel gekregen aan plastiek en probeer het voortaan ook zoveel mogelijk te ontwijken. Alleen dat laatste is praktisch onhaalbaar. Een plastiek-vrij leven lijkt een gifvrij sprookje die maar moeilijk te bereiken is. Maar je bewust zijn van alle plastiek in huis en daar proberen iets aan te doen, is al een grote stap vooruit.

Zo besloot ik niet langer plastiek flessen te recycleren want niets blijkt slechter te zijn om je portie BPA binnen te krijgen (ieh!!). Dus ben ik nu op zoek naar een BPA-vrije drinkfles. Ik kwam al flessen tegen van Made Sustained, KRNWTR, de Dopper, Klean Kanteen... Keuzes maken! (Maw, Welke heb jij? En ben je er tevreden van?)



En zo ga ik stapje per stapje op zoek plastiek-vrij alternatieven. Eerst met mijn lunch, daarna neem ik de keuken onder handen en zo ga ik van kamer naar kamer tot ik zoveel mogelijk plastiek buiten gekregen heb. Het lijkt wel op een jarenplan..maar alle beetjes helpen.

Binnenkort is er ook een Zero Plastic Week. Een week lang proberen plastiek te ontwijken. Toch de moeite om een keertje mee te doen... al vind ik dat het elke dag Zero Plastic zou moeten worden.

Doe jij mee?


3 reacties:

Anoniem zei

Dat was precies mijn reactie na het zien van die documentaire!
Je wil misschien het boek van Sandra Krautwaschl wel lezen, die heeft dus, na het zien van die documentaire, echt een groots plastic-vrij experiment gedaan.
Als drinkfles gebruik ik zo mogelijk een glazen drinkfles (lege pastasausfles), of gewoon mijn thermoskan (en je kan ook zelf glazen of bekertjes meenemen). Dopper etc zijn ook van plastic :P

In kleine stapjes werkt het beste (al wil je na die documentaire idd alles in 1 keer doen). Zoek andere winkels waar je je inkopen kan doen (markt, groenteboer, Turkse winkel) waar ze minder plastic verpakkingen gebruiken, dat scheelt echt al HEEL ERG VEEL in je afval (en waarschijnlijk ook in je portemonnee :P). En als je bij wc-papier aankomt: Ik kan geen wc-papier niet verpakt in plastic krijgen hier, maar ik koop wel de grootst mogelijke zak en de plastic zak gebruik ik dan weer als vuilniszak, zodat ik niet speciaal vuilniszakken hoef te kopen (want dat vind ik zo'n onzin...).

Lindsay zei

Die van plastiek van wc-papier als vuilniszak vind ik wel een hele goeie. :) Als je nog meer tips hebt, dan hoor ik het graag! Ik kan alle hulp wel gebruiken.

Dank je wel!

Anoniem zei

Ik gebruik plastic zakken als vuilniszak, maar ik krijg zelf eigenlijk bijna nooit meer plastic tasjes bij het winkelen, dus meestal komen die dan van andere mensen als zij mij een keer iets geven wat ze in een plastic tasje hebben gedaan. Vuilniszakken kopen vind ik eigenlijk wel onzin, dus dat doe ik niet of zo min mogelijk :P

Ik bewaar de potjes van honing en pindakaas, zodat ik die kan hergebruiken voor van alles en nog wat! Bijvoorbeeld i.p.v. plastic bakjes (als je teveel groente gesneden hebt voor de ene maaltijd, rest in het potje en in de koelkast), om suiker/zout/gist/rijst/noten/thee/kruiden in te bewaren, ik neem ze mee naar de markt en laat direct noten in de potjes doen i.p.v. in een papieren zak die ik daarna thuis over moet gieten in potjes. Ook kun je in Utrecht losse thee en kruiden kopen bij een ouderwetse drogist en daar neem ik ook potjes mee naartoe, zodat zij die kunnen vullen (en dan heb ik ook precies zoveel als ik wil). Daar heb ik wel wat over geschreven hier.
Verder gebruik ik die potten ook voor mijn tandpasta. Ik ben zelf vanwege allergie dus tandpasta gaan maken, maar je ziet: honingpot met natriumbicarbonaat, pindakaaspot met zout, en dan een honingpot met tandpasta :P

En als je vaak ergens bent waar plastic bekertjes worden gebruikt, stop een eigen beker in je tas (of een stevig glazen kopje). Ik heb bamboe-bekers van de Xenos, die zijn ook best stevig.

Ik heb ook een houten haarborstel met varkenshaar van de Etos, en een houten kam van de Body Shop. Verder gebruik ik ook wasbaar maandverband (maar de reden daarvan was niet "minder plastic", al is dat wel een gevolg).

Verder heb ik een NEE/NEE-sticker op mijn brievenbus, dat scheelt veel oud papier, en in Nederland worden folders ook vaak ook in plastic verpakt.

En natuurlijk simpele dingen als geen papieren zakdoekjes gebruiken enzo :)
Maar de grootste winst is denk ik wel te halen bij boodschappen doen, vooral groente kopen die niet in plastic is verpakt enzo.
Sommige dingen zijn wel lastiger/onmogelijker, maar je kan op zich best wel veel (plastic) afval elimineren.