24 sep 2014

Vegan tag

Via een andere vegan blog kwam ik op Le Gumo terecht. Daniëlle poste enkele dagen terug een vegan tag die ik met plezier overneem.


De vragenlijst

Wat heb jij met de plantaardige levensstijl?
Ik ben vegetariër geworden toen ik 18 werd. Vegan worden leek me de volgende logische stap maar dat ging maar moeilijk vooruit. Dit jaar lukt het me veel beter. Ik besloot veganist te worden, niet alleen voor de dieren, maar ook vanwege mijn migraines omdat ik niet langer mijn medicatie kon/mag gebruiken. Blijkbaar kan ik enkel veganist zijn als ik, zoals ze dat zeggen, ferm tegen de lamp loop... want waar kaas is, waren cravings, maar eveneens een aanval. Tja... de enige manier om dat zwakke karakter aan te pakken! Gelukkig krijg ik veel steun van mijn flexanist-vriendje. Niet alleen kan hij ontzettend goed vegan koken (hij is een expert in recepten veganizen!) maar komt ook vaak met leuke ideetjes af die mij blijven inspireren.

Daarnaast ben ik ook glutenvrij. Eerst begon het als experiment om hoofdpijn/brain fog weg te krijgen... maar toen las ik dat er veel knaagdieren (konijntjes!) sterven in de tarwe-industrie omdat de mensen idioten niet uitkijken met hun machines. Toen vertelde een kennis me over een medisch onderzoek waarbij bleek dat glutenvrije dames minder last/pijn hebben tijdens hun menstruele periode én bevalling dan niet-glutenvrij dames. Ook las ik iets over chronisch gespannen spieren, gluten gevoeligheid en de symptomen hiervan... nouja, de lijst is te lang om hier te vernoemen. Wanneer ik even twijfelde, kwam er altijd wel iemand voorbij om me nog meer redenen te geven. Dus (eveneens na verschillende pogingen) ben ik nu ook glutenvrij geworden en dat bevalt me tot zover erg goed.

Wat is jouw favoriete vegan recept?
Iets wat ik echt iedere dag zou kunnen eten is de kip curry gemaakt door mijn vriend. We eten iedere week wel een curry variant eigenlijk.

Wat is jouw favoriete vegan guilty pleasure?
Rauwe chocolade. Tortilla chips met guacamole. Plantaardige kroepoek! En als het echt een gigantische calorie bom mag zijn, dan kies ik voor cacao cashew cupcakes of een variant hierop - een recept uit het boek Rawsome Vegan Baking. (review volgt!)

Wat is jouw favoriete vegan hotspot?
Mag ik voor deze vraag in een hoekje gaan huilen? Waar ik woon zijn er geen hotspots...

Waar doe jij je boodschappen?
Overal eigenlijk. In de gewone supermarkt voor aardappelen, groenten, fruit, vleesvervangers. De lokale natuurwinkel voor glutenvrije producten en veganistisch snoep. Heel af en toe ook eens online. Zoals Pit-pit bijvoorbeeld, daar haal ik al mijn bonen, linzen, speciale kruiden etc in grote hoeveelheden. Vegan boeken koop ik praktisch altijd op The Book Depository.

Wat is jouw lievelingshummus?
Ik heb enkele jaren geleden een hummus trauma opgelopen en sindsdien heb ik nooit meer hummus gegeten. Als iemand me de hemel op aarde kan beloven met een recept, laat maar komen!



Welk product moet absoluut nog in een plantaardige variant verschijnen?
Ik heb een hele waslijst, maar dit zijn er alvast enkele: Gedroogde salami-worst. Zachte kazen zoals camembert en chaumes. En als er ooit iemand gerookte zalm perfect kan namaken, ga ik helemaal vooraan in de rij staan! (Nee de zalm van Vantastic telt niet mee want die is niet gerookt en vind ik persoonlijk niet zo geslaagd)

Heb je een favoriet vegan-proof verzorgingsproduct?
Tandpasta maak ik zelf met pepermuntolie, baking soda en kokosnootolie. Shampoo maak ik bij voorkeur ook zelf met zeepkruid, al ben ik ook een grote fan van kesham poeder! Daarnaast zijn er wel een paar merken die ik regelmatig gebruik voor make-up en verzorging. Een volledige lijst met reviews kan je hier vinden.

Wat is jouw favoriete vegan blog? 
Er zijn zoveel blogs die ik volg maar deze 3 bekijk ik toch wel het meest:

Plantaardigheidjes (NL)
Rawsome vegan life (ENG)
Gluten-free vegan girl (ENG)

Ik tag....jou!
Tenminste als je dat wilt. :) Het zou leuk zijn jouw antwoorden te lezen dus vergeet niet een linkje hieronder te delen. Ohja! Ik verzamel vegan blogs! Denk je dat ik jouw blog nog niet ken, laat dan zeker ook je link na.

Of het recept voor de lekkerste taart ooit, dat mag ook natuurlijk.

1 reacties:

Daniëlle zei

Door al het vegan mofo geweld lees ik dit bericht nu pas! Leuk om te lezen, fijn dat je migraines over zijn ;)
Ik werd wel heel droevig over het bericht van de konijntjes, dat wist ik niet :( maar vraag mij af of het dan niet zo is bij elk landbouw product? Bah :(
Vereerd dat je mij noemt als een van je favoriete blogs!