11 feb 2014

{Gastblog} Een leven vol avontuur

Zomer 2006. Ik word lid van Couchsurfing (www.couchsurfing.org). Ik leer mensen van over de hele wereld kennen bij wie je op de 'couch' kan overnachten of die bij jou komen logeren. Een geweldig concept waardoor ik toffe mensen leer kennen: buikdanseressen, yogi's, wereldreizigers en groene ecopiraten. Op een bepaald moment logeren 20 fietsers van de Ecotopia Biketour in mijn tuin. Gezellig. :)

Voorjaar 2010. Ik lees op de Couchsurfing groep 'Alternative ways of living' een fascinerende post. Een meisje uit Duitsland roept op om 52 avonturen voor het gewone leven te verzamelen. Haar concept: doorbreek de dagdagelijkse sleur door iedere week van het jaar iets bijzonders te doen. Spoedig begint iedereen ideeën te delen. We zitten snel aan meer dan honderd ideeën.

Bouw een zandkasteel
Ik zit net in een dip op vlak van mijn job en beslis dat verandering in mijn leven nodig is. Ik doe mee! En 4 jaar later werk ik nog steeds de lijst af.

Het zijn kleine, vaak simpele dingen.  Dit maakt het haalbaar om ze een week lang toe te passen. Je hoeft niet iedere week eentje te doen. Pik er gewoon af en toe eentje uit en geniet van het avontuur.

Mijn avonturen veranderden mijn manier van denken. Mijn leven nam grote wendingen. Net wat ik nodig had.

Ik maakte een selectie uit de inspiratielijst op 'Alternative ways of living'. De eerste zes stappen deed ik in 2010. De anderen volgden later of staan nog op het verlanglijstje.

1. Klim in een boom en lees er een boek. Ik klim in onze kersenboom en lees er een boek van Robert Holdstock. Niet makkelijk, maar het doet me zo'n deugd. Ik voel me weer een kind.

2. Slaap buiten, onder de sterren. Ik organiseer een stro-feestje, met strobalen om op te zitten. Ik slaap de nacht tevoren onder een prachtige sterrenhemel in de stro-cocktailbar op enkele strobalen. Ik hoor de bomen ruisen, de uilen roepen en (jammer genoeg) mijn honden blaffen. Uiteindelijk kruipen ze uitgeput mee op de strobalen.

3. Geef een concert. Ga op een plekje staan waar niemand je kan zien maar wel kan horen. Zet je MP3-speler op je favoriete nummer. Zing luidkeels mee. Leuke plekken om dit te doen: op een dak, op een brug, boven een snelweg. Ik zing achter een rij hoge coniferen mee met het liedje 'Persuasion' van Tim Finn. Ik tril op mijn benen. Zo confronterend! Maar ook zo bevrijdend. Ik huil van geluk. Het maakt veel in me los.

4. Nodig vrienden uit voor een etentje. Eet op de grond, zittend op een picknickdeken in je woonkamer, bij kaarslicht. Dit doe ik zonder vrienden. Ik ben na 9 jaar uiteen met mijn ex. Ik geniet hier enorm van. Gewoon gezellig bij mezelf, aan het haardvuur, met een lekker glaasje wijn erbij.

Zonsopgang boven Geldenaken

5. Kijk naar de zonsopgang. Iedere dag komt de zon op, maar hoe vaak vieren we dit? Deze is geweldig! Het is juni, dus de zon komt vroeg op. Ik kijk iedere dag naar dit prachtige schouwspel. Ik word wakker (1,5u vroeger dan anders). Ik zet een kop thee en ga naar buiten. Naast mij zitten de twee honden. Ze kijken mee. Je hoort hoe de wereld ontwaakt. Eerst de kraai van de hanen. Daarna de zingende vogels. Eens de zon op is hoor ik ook zoemende insecten. Prachtig! Daar ik 's ochtends zoveel tijd over heb, pluk ik veldbloemboeketjes voor collega's op kantoor. Het is bijna midzomer. De natuur staat in bloei.

6. Glimlach naar vreemden. Je hart wordt warm als zij terug lachen. Dit doe ik nog vaak. Geeft me steeds een warm gevoel.

Wintersoep en Kampvuur

7. Doe een winterpicknick 's avonds in de sneeuw met warme soep en thee. De picknick start buiten. Heel fijn, in de sneeuw, tussen de sterren. Het is echter iets te koud om lang buiten te blijven. Het vervolg zetten we binnen verder.

8. Hergebruik oude kleren. Scheur ze in repen en vlecht er een tapijt mee of maak er kussenslopen en knuffeldieren van. Staat nog altijd op mijn verlanglijstje. 

9. Neem een willekeurige trein. Stap uit op de eindhalte en verken als een toerist de plek waar je bent aangekomen. Geweldig idee. Heeft net iets uit een film. Heb het nog niet gedaan.

10. Lees een verhaal voor aan je kamerplanten. Zeer leuk. Ik krijg er zowaar de slappe lach van. Ik lees ook een verhaal voor aan mijn biogroentenmand. Hilarisch.

11. Volg je intuïtie. Zie je in een bar een mooie persoon zitten? Stap er op af en geef een complimentje. Dit is een hele moeilijke. Mijn hart raast. Mijn handen zweten... Maar toch doe ik het. Het is superfijn. Nog lekker nagebabbeld met de persoon in kwestie.

12. Neem je favoriete boek. Schrijf een anonieme brief en steek die in het boek. Laat je boek achter op een bankje. Laat je woorden reizen. Ik ben te gehecht aan mijn boeken. Ooit kan ik het.

13. Kijk niet op de klok. Doe een week lang je horloge af . Deze is een verademing. Ik doe mijn horloge af en heb sindsdien nooit nog een gedragen. Het geeft me zo'n gevoel van vrijheid.

Picknick in de ruïne van Villers-La-Ville

14. Doe aan groene fitness. Raap afval op tijdens je joggingbeurt of fiets naar plaatsen om het afval daar op te rapen. In mijn geval: groene wandeltochten. Probleempje, ik vergeet vaak een (composteerbaar) zakje om het afval in te doen...

15. No-impact week. Produceer een week lang geen afval, gebruik geen gas of electriciteit. Gebruik enkel onbewerkt voedsel, geen kant-en-klare maaltijden. Geen afval en geen electriciteit is me nog niet gelukt. Nog een uitdaging voor de toekomst.

16. Zet een week lang je TV af. Of zet een week lang je PC niet aan. Ik heb al 10 jaar geen tv meer. Een weekje zonder PC voelt fantastisch. Ik herval echter snel omdat ik 'snel even iets wil opzoeken'.

17. Ga naar je werk via een andere route. Dit doe ik in de zomer van 2013. En weet je wat? Ik ontdek een veel leukere route. Langs mooie landschappen en dartele dieren, natuurstenen huizen en vooral: weinig verkeer.

18. Verkoop je auto of gebruik hem enkel als het niet anders kan. Wegens mijn job verkoop ik mijn auto (nog) niet. Maar ik laat hem zo vaak mogelijk staan. Ik gebruik mijn voeten en het openbaar vervoer.

19. Maak je eigen kaarsen. Dit doe ik regelmatig. Ik begon er afgelopen winter mee en het is enorm leuk om te doen.

20. Wees gastvrouw (of -heer) voor een couchsurfer. Al jaren ben ik gastvrouw. Een paar keer per jaar bezoeken fijne wildvreemde mensen mijn thuis. Deze zomer ben ik aan de beurt. Ik trek 3 maanden door Ierland en Schotland. En ik zal voor het eerst bij mensen couchsurfen. Wat een mooi avontuur is het leven toch?

De resterende 32 ideeën laat ik aan jullie over. :)


Nierika is 35 jaar oud en al van jongs af aan met groen en natuur bezig. De laatste jaren heeft zich dit verdiept doordat ze ook professioneel in de natuursector aan de slag is. In haar vrije tijd maakt ze eigen kruidenbrouwsels, muziek, trekt ze de natuur in en probeert ze zo groen mogelijk te leven. Nierika woont op een gemeenschapsboerderij in het prachtige Hesbaye Brabançonne. Nierika blogt op http://nierika78.wordpress.com/

0 reacties: