14 okt. 2013

10 tips voor de beginnende yogi

Alle begin is moeilijk. Soms is de motivatie al even ver te zoeken als discipline - vandaar een post over yoga specifiek voor beginners die dat extra duwtje in de rug wel kunnen gebruiken. Misschien heb je alreeds yoga les gevolgd, een DVD of 2 bekeken, boeken gelezen of artikels... en toch kan je jezelf niet overtuigen om een vaste routine aan te houden. Deze tips heb ik als beginnende yogi toegepast en stiekem gebruik ik ze nog steeds. Misschien helpt het jou wel ook?



1. Informeer & Leer
Tientallen boeken, gratis DVD's bij Yoga magazine of een interessant youtube kanaal... probeer zoveel mogelijk te kijken en te leren. Veel mensen krijgen dan een gevoel van "Ja dit wil ik ook kunnen! Zoek naar de redenen waarom jij yoga wilt doen en omring je met alle informatie die deze motivatie steunen. Zorg er wel voor dat alle informatie mooi aansluit bij wat er in je omgaat en niet averechts gaat werken... als je bijvoorbeeld een overgewicht hebt, focus je best niet op inspirerende mensen als Tara Stiles (wie hyper-slank is en misschien demotiverend werkt) maar eerder op Trina Hall (die opzettelijk 40lb aangekomen is voor een statement te maken).

2. Kies een bepaalde stijl / Volg les
Kies een yoga stijl die je aanspreekt, zodat je gemotiveerd blijft. Bikram is heel intensief, Ananda is heel spiritueel gericht, Kundalini focust ook op de chakra's en zo zijn er nog meer tientallen soorten waar de focus iedere keer anders is. Op Wiki is er een lijst te vinden met soorten yoga maar weet dat er nog veel meer soorten bestaan, vaak verzonnen door leraars met een eigen praktijk. Is er een praktijk in de buurt, dan kan je uiteraard ook les gaan volgen! Leraren kunnen je helpen met moeilijke poses en tonen waar je houding beter kan.

3. Investeer in goed materiaal
Een goeie yoga mat is essentieel, net zoals comfortabele kleding. Een yoga-blok en riem zijn niet noodzakelijk maar wel handig voor bepaalde zit- en stretch poses. Zeker voor wie yoga thuis beoefent, is het aan te raden kwalitatief materiaal te hebben.

4. Begin bij het begin
Opwarming -stretches en zonnegroetjes lijken vreselijk saai. De Warrior-serie lijkt heel simpel en denk je misschien toch maar over te slaan... niet doen. Begin bij het begin. Ja sommige poses zijn simpel, saai of vreselijk langdradig (moet ik het nog lang volhouden? pffff) maar toch is het beter voor je spieren om heel zacht te beginnen.

4.5 Wees niet streng naar jezelf
We willen allemaal tegen volgende week de meest gekke poses doen. Op 1 hand staan, een volledige split, op ons hoofd staan zonder muur ter ondersteuning... maar we moeten realistisch zijn. In een week is zoiets niet mogelijk. Stel geen hoge verwachtingen naar jezelf. Al duurt het 10 jaar voor je die ene pose kan, wat maakt het uit? Beter 10 jaar geduld dan een voet omslaan en een maand in het gips (= een maand geen yoga), toch?



5. Luister naar je lichaam
Dit sluit een beetje aan bij het vorige puntje. Spieren rekken kan oncomfortabel aanvoelen maar als je het ervaart als pijn, dan stop je. Doe niets wat je in een pijnlijke positie brengt. Alweer, opbouwen is de boodschap!

6. Ademhaling & Ontspanning
Het is heel belangrijk goed adem te halen tijdens de poses, liefst zo diep mogelijk en minstens het enkele ademhalingen vol te houden zodat je lichaam eraan kan wennen. Na yoga sluit je best af met ontspanning, bij voorkeur liggend op je rug.

7. Zoek vrienden
Want het is zoveel leuker om het samen te doen, al is het maar om elkaar te plagen met blunders! (Of om elkaar te motiveren natuurlijk)

8. Hou een dagboek bij
Niet alleen om bij te houden hoe snel je vorderingen maakt maar ook voor de ego issues die naar boven zullen komen. Naar gelang welke yoga en poses die je doet, kunnen er veel gedachten en emoties naar boven borrelen. Angst voor bepaalde houdingen, frustraties van overdag, de zin om op te geven, kwaad zijn omdat er iets niet lukt... zelf-reflectie zorgt ervoor dat je alles beter verwerkt en het beter kan loslaten. De ego monstertjes zullen blij zijn dat je er even aandacht aan schenkt en je zal zien, een volgende keer laten ze je meer met rust.

9. Muziek
Niet iedereen staat hiervoor te juichen maar voor mensen die stilte haten of afleiding nodig hebben om poses langer vol te houden, kan je wel wat muziek gebruiken. Natuurlijk, wie geen stilte ervaart, zal ook minder ego stemmetjes gaan horen en dus blijft zelfonderzoek ver weg... wat eigenlijk niet de bedoeling is. Maar als muziek ervoor zorgt dat je er een extra uurtje tegenaan gaat, dan denk ik: zeker doen!

10. Gezond eten
Kies voor gezonde lichte maaltijden en eet niet vlak voor een training. Sluit een training af met veel water drinken zodat alle gifstoffen makkelijker worden afgevoerd.

Heb jij nog tips voor de beginnende yogis onder ons? Deel ze hieronder!

Zie ook de andere yoga post:
10 redenen om yoga te doen
Bron foto 1 & 2.



1 reacties:

Zussie zei

Wat een handige tips. Yoga lijkt me altijd al leuk om eens te proberen. Je hebt verder een erg leuke site zeg!