25 feb 2013

Mijn ervaring met de vegan challenge

Nog een week te gaan en de vegan challenge zit erop. En uiteraard wil ik met jullie delen hoe die ervaring voor mij is afgegaan. Het is niet allemaal hemels en lekker, avontuurlijk en leuk... voor mij was het soms al even frustrerend en zelfs vies van smaak! Ik heb gezondigd, vandaar deze post iets vroeger dan verwacht geschreven is. Uiteraard blijf ik me nog een weekje extra inspannen en ga ik ook nadien blijven rekening houden als (voortaan) flexi-vegan maar eerlijk? Bij vegan proberen heb je ook valkuilen... daar kom ik op terug bij de minpuntjes van deze challenge, maar eerst de hoogtepunten:

  • Ik heb handgemaakte pasta gemaakt. Los van de veganchallenge stond dit al op mijn lijst maar ik zag het als een mooie gelegenheid om pasta te maken zonder eieren. Mijn pastamachine doet het niet meer (dat heb je met goedkope prullen tegenover professioneel materiaal) dus moest ik de pasta ook nog eens handmatig snijden. Een ervaring op zich... het was lekker! Anderen hebben het eveneens geproefd en goedgekeurd. 
  • Vegan chocoladepudding met 2 ingrediënten. (zie afbeelding) Ja het smaakt niet als het traditioneel goedje maar het is zoveel gezonder en geloof me, na 1 zo'n portie heb je de rest van de avond geen honger meer. Phew! Het recept kan je hier vinden. 
  • Er worden hier tegenwoordig grapjes gemaakt over mijn (onze) mogelijke Italiaanse roots en dat heb ik toch wel mooi bewezen met eindeloos veel pasta-combinaties. Sommige eigen verzinsels waren zelfs een 10/10 waard.
  • Minder migraine. Oh wat mis ik de lekkere kazen maar maag- en hoofdproblemen zijn praktisch helemaal de mist in gegaan.
  • Ik kreeg gisteren een e-mail van de Vegan Challenge waarin ze me vertelden dat ik 1 van de winnaars ben van het boek "21 dagen vegan". Hoe leuk! Ik kijk ernaar uit om het boek te lezen.
  • Nieuwe leuke blogs ontdekken. Zo denk ik bijvoorbeeld aan Becoming Vegan Monique, Eten van Moeder Aarde, Chocolat Covered Katie en Plantaardigheidjes.

Maar er waren ook wel enkele dieptepunten...(Lees als: Wat de meeste je niet durven vertellen...)

  • Na praktisch een week was het zover: per ongeluk niet-vegan gegeten. Dan doe je nog zo je best om suikervrije, glutenvrije muesli te vinden zonder lactose... had ik helemaal niet stil gestaan bij de toegevoegde honing.
  • Wat me ook meteen doet denken aan (groenten)puree die anderen hadden bereid... pas na 5 happen besefte ik van "Wacht eens... om puree te maken heb je toch melk nodig...?" Ja, tuurlijk kan het ook zonder maar welke niet-vegan staat daar nu bij stil? Ik allesinds niet en degene bij wie ik ging eten (of zelfs huisgenoten die van deze challenge afwisten) evenmin. Blindelings een routine volgen...toch niet altijd even goed.
  • Een verjaardagsfeestje met pizza. 1 keer zondigen had mij een 2 dagen durende migraine gekost. 
  • Sommige vegan kazen zijn echt niet te vreten! En kaassaus gebaseerd op edelgist en sojamelk evenmin. Oke, die laatste was wel eetbaar, maar niet voor herhaling vatbaar... ik snap niet hoe men op de gedachte komt dat edelgist naar kaas smaakt want dat doet het echt niet. 
  • En eigenlijk zijn er zo wel meerdere recepten geweest die niet zo lekker waren. Het valt me op dat mijn eigen improvisatiewerk lekkerder was dan recepten van boeken/blogs die ik heb uitgeprobeerd... dan denk ik bijvoorbeeld aan de bonensoep die transformeerde naar een dikke saus, die kaassaus die ik eerder heb vernoemd, noedelsoep met een aparte smaak... Les geleerd: meer mijn intuïtie volgen. Al is een blog/boek nog zo populair, als ik ga fronsen bij het zien van de ingrediëntenlijst, is het beter dat ik het links laat liggen.
  • Cravings! Nee geen honger, maar echt die drang naar zoet en kaas. De zeldzame keren dat ik s'avonds toch naar een frisdrank greep, kon ik tot middernacht niet meer slapen vanwege de sugar rush.

Blijf ik vegan? In de mate van het mogelijke. Dierlijke melk is nu wel vervangen door plantaardige melk en honing is praktisch helemaal vervangen door stevia maar geef toe, sommige producten zijn heus niet zo ongezond maar doen we louter voor de diertjes... anderzijds, als je eigen kippen hebt of producten haalt bij een plaatselijke imker (denk aan het maken van propolis ipv medicatie kopen die op dieren zijn getest!) waarom dan ook niet? Ik blijf uiteraard pogingen doen om zoveel mogelijk vegan te blijven, ik lees voortaan enkel nog maar vegan blogs om te blijven experimenteren maar anderzijds moet ik ook rekening houden met mijn gezondheid (ondergewicht, migraine) en daarvoor moet ik een goeie balans vinden tussen gezond, vegi/vegan met zelfs af en toe raw en glutenvrij... maar wel met veel calorieën.

Je hoort overal dat mensen gewicht verliezen door vegi en zelfs vegan te worden maar dat is net iets wat bij mij niet mag gebeuren. Als ik een caloriebom kan eten door een zelfgemaakte taart die eitjes bevat van onze eigen kippen en de kilo's blijven daardoor plakken dan is dit voor mij gezonder dan fruitcake eten. Maar wie mij een vegan dessert kan geven met weegschaal-alarm, die mag me dit altijd laten weten. ;)

Misschien ben jij ook vegan of een vleeseter die meedoet aan 40 dagen zonder vlees? Ik hoor graag jouw ervaring! Leuke tips/recepten/blogs zijn natuurlijk ook welkom.

2 reacties:

Selma zei

Ik kan altijd heel moeilijk met restricties omgaan en al helemaal als ze zelfopgelegd zijn haha. Ik vind het veganisme daarom voor mij veel te dogmatisch. Als ik bij anderen eet, wil ik gewoon kunnen eten wat de pot schaft. Als ik zelf kook, dan kook ik vooral wat ik lekker vind en ik houd rekening met het dierenwelzijn. Eieren, melk, vlees en boter koop ik alleen biologisch. Vlees koop ik trouwens bijna nooit. Wij eten als warme maaltijd meestal vegetarisch of veganistisch. Ik heb niet zo'n moeite met veganistisch koken en doe het onbewust heel veel hahaha. Een lekker kookboek is trouwens "Veg!" in dat kookboek is alles 100% vegetarisch. 1/3 van de gerechten is ook veganistisch, en weer 1/3 is makkelijk veganistisch te maken (door bijv. de boter te vervangen door margarine).

Lindsay zei

Ja, als het 'moet' lijkt het opeens veel moeilijker haha. Bedankt voor de tip, ik ga zien of ik het boek te pakken kan krijgen. :)