23 jan. 2013

Ga de uitdaging aan!

Het is bijna zover. In Februari begint er een nieuwe diervriendelijke (en gezonde!) uitdaging waar iedereen kan aan meedoen: De Vegan Challenge.

Wat is het? Een actie waarbij je probeert een maand lang vegan te eten. Een makkie voor veganisten maar voor vegi's en vleeseters een grote uitdaging. Maar je wordt hierbij goed geholpen! Je krijgt wekelijks leuke recepten toegestuurd en je kan ook mensen uit de buurt leren kennen met behulp van de Buddy map om extra gemotiveerd te zijn.

Aanmelden kan via de website.

Nog enkele tips voor de beginnende veganist:

- Zoek mensen (al dan niet in de buurt) die ook vegan zijn of willen worden. Dat geeft extra motivatie.

- Lees over veganisme. Koop een leuk tijdschrift of lees wat boeken om inspiratie op te doen.

- Maak je eigen brood en gebak. Op deze manier ben je zeker dat het product geen ei of melk bevat.

- Vervang witte producten door volkoren. Witte rijst vervangen door bruine rijst of quinoa, wit brood door multigranen brood, witte pasta door volkoren etc.

- Probeer vegan te combineren met een andere voedingsstijlen zoals macrobiotiek, raw, ayurveda of iets meer eenvoudigs zoals Italiaans of Oosters. De mogelijkheden bij pasta en wok zijn eindeloos! (Let wel op dat je een pasta maakt/aankoopt zonder ei in verwerkt)

- Hou een eetdagboek bij en geef de recepten een rating van 1 tot 10. De hoogste ratings zijn uiteraard voor herhaling vatbaar.

- Beginnende veganisten zijn aangeraden supplement B12 in te nemen zolang ze niet op de hoogte zijn van een uitgebreid dieet die alle B vitaminen bevat. Kijk wel even de samenstelling van het supplement na. (zie hieronder)

- Let op voor verborgen dierlijke ingrediënten zoals:

  • kleurstoffen die verwerkt zijn in voedingsmiddelen (geen snoep), 
  • gelatine (zoals het maken van pudding, supplementen), 
  • frieten van de frituur (in België zijn deze gebakken in dierlijke olie), bepaalde vleesvervangers (veel verwerkte vervangers bevatten melkeiwit!) 
  • honing (als zoetmiddel vervangen door stevia) 
  • omega supplementen. (Deze zijn meestal gewonnen uit kriel- of visolie, vraag dus naar een specifiek vegan supplement in de natuurwinkel en kook veel met plantaardige olie ter aanvulling)

- En ten slotte, eet de regenboog! Op die manier heb je zeker alle nodige voedingstoffen uit groenten en fruit gehaald.


Heb jij nog leuke tips die je met ons wilt delen? Deel ze hieronder!
Veel succes en vooral veel plezier aan iedereen die besloten heeft om mee te doen.


Afbeelding via Pinterest

1 reacties:

Daniëlle zei

Ik doe ook mee! Zelf heb ik veel aan leuke blogs en boeken lezen. Ook heb ik wat vrienden die vegan zijn. Ik vind het wel heel spannend, ben een echte kaas eter..!