21 dec 2010

No 'poo!

Je haar wassen zonder shampoo.

Het is een eco-trend met een trage opkomst en toch bekend genoeg om al een eigen wikipedia pagina te hebben. No (sham)poo, de naam zegt het al: Vanaf je ermee start, was je je haren niet langer meer met shampoo.


Maar waarom?
-Het is gezonder, want geen shampoo = geen chemische stoffen meer op je haar.
-Het is heel goed voor het milieu want je vervuilt het water niet meer met chemische producten. (of toch niet via deze weg)
-Het is goed voor het budget aangezien je geen shampoo/haarmaskers/etc meer hoeft te kopen, zeker voor de doe-het-zelver onder ons want die kunnen gratis hun shampoo gaan maken.

Voor sommige klinkt dat misschien vreemd, als je je haren niet meer wast met shampoo, wat voor vuile boel wordt het dan wel niet? Eigenlijk is shampoo net het product dat je haren en hoofdhuid uitdroogt. Door die uitdroging, gaan de talgklieren sneller gaan werken en wordt je haar dus ook sneller vuil. De meeste onder ons weten wel, hoe meer je het wast - hoe meer je het moet gaan wassen. En zo blijven we dus onbewust van shampoo afhankelijk.

Er zijn verschillende manieren om hiermee te stoppen. De volgende technieken zijn het meest bekend:

WO - Water only. Dit betekent simpelweg, enkel je haren wassen met water. Voor mensen die van nature droog haar hebben, is dit een aanrader maar ik kan me voorstellen dat het voor de meeste mensen eigenlijk niet zo goed werkt. Water is niet voldoende om de hoofdhuid te reinigen en als je leidingwater niet in orde is, kan het net het omgekeerde effect gaan geven en is je haar nog vuiler dan voordien.

Wassen met zuiveringszout (sodium bicarbonaat) en appelazijn. Appelazijn is iets wat ik zelf heel vaak heb gebruikt in tijde van mijn chemische shampoo om dat spul uit mijn haar te krijgen en is inderdaad een aanrader om het haar te reinigen, zelfs chemische plaksels (bijvoorbeeld siliconen) zijn er zo mee weg! 1 groot nadeel: de geur. Maar die kan je uiteraard ook wel verdoezelen. Zuiveringszout heb ik nog niet geprobeerd dus eigenlijk weet ik zo niet wat deze combinatie kan geven. Wie het toch wilt uitproberen: hier vind je er meer informatie over.

Zeepkruid

Dan wil ik ook nog 2 technieken meegeven waar ik wel vertrouwd mee ben. Beide heb ik gebruikt in periodes waarbij ik even geen shampoo wilde gebruiken:

Wassen met zeepkruid. Degene die zeepkruid kennen, weten vast ook wel wat ze hiervan zeggen op website's en boeken: afkooksel maken van de wortel, bladeren of bloemen. Of het werkt? Voor mij persoonlijk niet voldoende. Ik vraag me eigenlijk af wie ooit deze artikels heeft geschreven en of ze die wel zelf al uitgeprobeerd hebben? De meeste zeepstoffen zitten in de wortel, logisch gezien ga je dus ook eerder de wortel gebruiken dan de bladeren, denk ik zo. En een afkooksel van, hoeveel? Veel artikels zijn hier vaag over. Dan sta je daar met je kookpot op het vuur, je brouwsel te maken die misschien wel niet genoeg werkt. Maar wat voor mij het alleszins wel doet, is de gedroogde vorm. Gemalen zeepkruidwortel kan je in de betere natuurwinkel bestellen. Neem er enkele koffielepels van (voor gemiddelde lengte), meng hier een klein beetje water bij tot een papje en breng dit aan op je hoofdhuid. Laat 5 minuutjes intrekken, uitwassen en klaar! De doe-het-zelver onder ons kan uiteraard zelf zeepkruid gaan kweken, het groeit heel eenvoudig en praktisch overal. Dan hoef je enkel maar de wortel te oogsten, drogen, malen met een koffiemolen en dan heb je je eigen gemaakte shampoo, gratis en voor niets! Je hebt er oneindig veel mogelijkheden mee, meng het met andere producten (zuiveringszout, dode zeezout, klei) om een gecombineerde reiniging te verkrijgen. In plaats van water, kan je het ook mengen met een aftreksel van kruiden (bijvoorbeeld salie, goudsbloem, kamille). Voor de geur kan je enkele druppels etherische olie toevoegen naar keuze. Zeepkruid bereidingen kan je ongeveer een kleine week bewaren in de koelkast.

Wassen met klei (kaoline). Een andere optie waar ik ook dol op ben is klei. Pure klei kan je eveneens verkrijgen bij een betere natuurwinkel, in verschillende kleuren die elk een specifieke werking hebben. (Mijn voorkeur gaat vooral naar groene klei voor het haar en witte klei voor de huid.) Enkele soeplepels kleipoeder mengen met wat water tot een goed smeerbaar papje, uitsmeren op je hoofdhuid (en eventueel op de lengte indien nodig), laten intrekken en daarna uitwassen. 1 nadeel: klei droogt snel op. Dus ofwel moet je daarna lang je haren uitwassen tot alle klei verdwenen is (maar dat is ook niet zo lief voor het milieu) ofwel zorg je ervoor dat je haar mooi vochtig verpakt zit: Nadat je je haar hebt ingepakt in de klei, bestuif je je haren nog eens extra met water (of thee), tot je haren echt kletsnat zijn en het net niet begint te druppen. Wikkel een plasticfolie rond je hoofd om te voorkomen dat het water door je lichaamstemperatuur verdampt en daarna een handdoek er rond om te voorkomen dat eventuele druppels op je kleding belanden. Het vraagt iets meer werk en voorzichtigheid dan met zeepkruid maar het is wel goedkoper in aankoop (behalve als je zelf zeepkruid kweekt) en werkt even goed! Als je geen thee gebruikt (maar gewoon water) is een klei-bereiding tot zelfs maanden houdbaar.

Groene klei (links), gemalen zeepkruid (rechts)


Het volgende recept heb ik zelf verzonnen en vind ik heel lekker ruiken (het doet me denken aan Kesham poeder, voor degene die hier vertrouwd mee zijn). Wees vrij van het zelf uit te proberen maar gelieve het recept niet door te geven zonder een credit naar deze blog.

Nodig: Aftreksel van goudsbloem, tijm en heemst. (1 koffietas), gemalen zeepkruid (2 kf), gemalen fenegriek (1kf), groene klei (1kf), etherische olie van geranium, ylang ylang en atlasceder. (enkele druppels per olie)
Werkwijze: Meng de groene klei, zeepkruid en fenegriek samen met de druppels etherische olie. Voeg daar het aftreksel aan toe tot je een mooie pap hebt die je mooi kan uitsmeren. Breng het aan op de hoofdhuid, laat het 5 minuutjes inwerken en was het dan uit. Meer hoef je niet te doen!

Na mijn shampoo-vrije periode was ik overgestapt naar natuurlijke shampoo voor een wel heel simpele reden: Tijdsgebrek. (Of anders gezegd: gemakzucht) Deze producten mogen dan wel beter zijn voor het milieu maar niets kan tippen aan klei of zeepkruid, tenminste is dat de mening van mijn haar. Ik had mezelf voorgenomen terug No Poo te doen eenmaal mijn shampoo is opgebruikt maar aangezien ik niet veel shampoo nodig heb per wasbeurt, kan dit nog lang duren. Dus.. laten we even vergeten dat we shampoo in huis hebben! Vandaag begint voor mij een No Poo periode.


Benieuwd wat ik ervan vind? Lees ook: Mijn maand zonder shampoo.

10 reacties:

Francisca zei

Je moet hier zeker geen tijdgebrek voor hebben. Wel interessant om te lezen welke mogelijkheden er zijn om je haar te wassen, zo zonder shampoo!

Ik was mijn haar dagelijks (jazeker, dagelijks!) met zeepvrije shampoo, omdat dit het beste voor mijn hoofdhuid werkt. Maar na een dag is mijn haar wel weer vet, een nadeel.

Haagje zei

Ik had me juist voorgenomen om de shampooblokjes (met cacaoboter) van Lush weer te gaan gebruiken, die bevallen me goed en zijn volgens mij ook biologisch-afbreekbaar.

Ik zet je blog in de schijnwerper.

Liefs, Haagje

Roelien zei

Wauw wat een interessant stuk....ik weet wel dat je met minder shampoo toe kunt, maar geen shampoo, de alternatieven zijn zeer de moeite waard vind ik. Ben benieuwd hoe het je bevalt.

Ik was mijn haar trouwens maar 1 x per week, mijn haar is namelijk van zichzelf droog.

bedankt voor je bezoek aan mijn blog!

Lindsay zei

Fran, ja dat probleem heb ik tegenwoordig ook, vandaar ik met No poo weer begonnen ben - mijn hoofdhuid zag veel te veel af van shampoo en dus probeer ik via deze weg alles weer in balans te brengen.

Interessant Haagje, ik heb Lush nog niet geprobeerd maar wel al veel goeds over gehoord!
En bedankt voor de schijnwerper! :-)

Francisca zei

Dat snap ik. Je vroeg al eerder aan mij welke shampoo ik gebruik. Het is altijd lastig om uit te vinden wat wel en niet goed is voor je (hoofd)huid. Daarom ben ik enorm blij met deze shampoo.

Anoniem zei

Francisca,

Een tijdje haar wassen met koud water (en alleen dat,dus als je soms 'smerig' haar hebt,doe het in ene periode zonder al te veel afspraakjes)helpt tegen vettig haar,en minder wassen ook!

Ik heb haar dat over de helft van mij rug is,veel en enorm dik.
Ik was het 1x de week met shampoo en vind het altijd spijtig dat de eerste dag of 2 erna het vreselijk is om te kammen(dus als je naar een feest meot,niet de dag zelf wassen!),wegens de shampoo die er niet fatsoenlijk uitraakt,
gevolg 'pellekes-achtige' toestand.

Dus ik ga Lindseyke eens vragen voor iets voor me te maken se,haha :)

Xaviera zei

Interessante blog! Ik was mijn haar iedere dag met shampoo omdat het anders vet is. Ik weet dat je het dan beter kunt minderen, maar dat voelt zo vies...

Ik wil hier wel graag vanaf, want gezond is het inderdaad niet. Als ik de ingrediënten kan vinden van jouw recept wil ik dat zeker gaan proberen!

Anoniem zei

Ik was mijn haar al een tijdje met bicarbonaat als shampoo en appelazijn als conditioner (alleen met appelazijn maakt mijn haar helaas niet schoon). Omdat ik toch ook wat nare dingen lees over bicarbonaat op de lange termijn wil ik graag zeepkruid gaan proberen. Ik vraag me af waar jij het koopt en hoeveel je ervoor betaalt? Ik vind bij online webshops (en dat zijn er niet veel) alleen die van Jacob Hooy en uit ervaring weet ik dat dit een relatief duur merk is (bv. met de bicarbonaat). Duurzamer is bij mij ook goedkoper (in veel gevallen gaat dit op), dus als het goedkoper kan dan graag :) gr. Elisa (http://duurzamedinkies.wordpress.com)

Lindsay zei

Hey Elisa,

Ik heb vroeger nog zeepkruid gebruikt van Jacob Hooy maar die was ook ongemalen. Nu heb ik zeepkruid in de tuin staan. Ik oogst af en toe de wortels, leg die te drogen en maal ze met een koffiemolen tot een poeder. Prijs: gratis en voor niets. :)

Lindsay

Anoniem zei

Dank je wel voor je reactie! Ik heb helaas geen tuin, misschien kan ik het hier ergens wild vinden (ook zoiets waar ik me nog in wil verdiepen). Op het balkon eten de katten het op ben ik bang...Pit&Pit heeft ook zeepkruid maar dat zijn alleen bovengrondse delen, volgens de omschrijving kan je ook met een afkooksel daarvan je haren wassen. Ook maar eens proberen. :)