23 okt 2014

Waarom ik deze bekende 'eco' cosmetica niet (meer) gebruik

Wie al een tijdje mijn blog volgt, heeft misschien opgemerkt dat er regelmatig dezelfde merken terug komen en andere bekende merken weg blijven. Daar kan ik 2 redenen voor geven: Waarom van merk veranderen als je tevreden bent? En ook: sommige cosmetica is niet zo heilig als ze beweren. Vandaag wil ik het over die laatste groep hebben omdat er mij soms de vraag wordt gesteld waarom merk x of y niet vermeldt staat op mijn blog. Hiermee wil ik niet zeggen dat deze cosmetica slecht is maar waarom ik ze uit persoonlijke principes niet wens te gebruiken. De volledige lijst is te lang om hier te vernoemen, vandaar ik me beperk tot de meest bekende merken die hun eco-heid promoten... en het stiekem toch niet zijn.



The Body Shop.
10 jaar geleden was ik nog een grote fan. Ook toen Nutriganics uitkwam, was ik enthousiast om producten uit te testen want, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, is Nutriganics de énige lijn binnen het Body Shop gamma die natuurlijk is en ecocert gecertificeerd is. Alle andere producten bevatten dan wel natuurlijke ingrediënten maar bevatten eveneens synthetische bestanddelen (dewelke op lange termijn schade kunnen brengen aan je gezondheid of op korte termijn allergische reacties geven). The Body Shop is, in tegenstelling tot wat ze beweren, geen natuurlijke cosmetica. Nu op zich is dat niet erg, het is maar waar je voorkeur naar uit gaat. Maar...The Body Shop werd in 2006 overgenomen door L'Oréal...een moederbedrijf dat test op dieren! Toen dit gebeurde, kwamen veel dierenrecht-organisaties in opstand, maar tevergeefs. Het heeft mij ook enige jaren bezinning gekost voor ik er een streep durfde door trekken. Vooral in het begin dacht ik "Maar waar haal ik dan wél mijn cosmetica?" Gelukkig kwamen er een hoop alternatieven tot mijn redding ;) En minstens even belangrijk: veel producten van The Body shop zijn niet vegan. Vegans die alsnog wensen te winkelen bij The Body Shop kennen hopelijk genoeg over ingrediëntenleer want helaas zijn er veel verkoopsters die nog niet weten wat veganisme inhoudt. (Denk bijvoorbeeld aan deze vaak gemaakte fout: Ja in die lippenbalsem zit bijenwas...oh! Ik wist niet dat vegans dit ook niet mogen!) Dus wens je als vegan zijnde hier toch te winkelen, informeer je dan best even op voorhand voor je een aankoop doet.



Urban Decay
Dit is zo een merk waar ik mijn hoofd voor tegen de muur zou stoten, mocht dat enig verandering kunnen teweeg brengen. Urban Decay heeft zo'n mooie paletten dat ik probeer zo min mogelijk te kijken, bang dat ik toch een aankoop zou doen. Helaas hebben ze een gelijkaardig verhaal als The Body Shop. In 2012 werden ze overgenomen door L'Oréal en veel van hun cosmetica is niet vegan. In tegenstelling tot The Body Shop, doen ze wel enige moeite om veganisme te steunen, met bijvoorbeeld vegan logo's en vegan collecties uit te brengen. Ze hebben beloofd naar de toekomst toe volledig vegan te worden maar... klinkt het redelijk als ik zeg: eerst zien, dan geloven? Misschien ook handig te weten: Urban Decay is niet natuurlijk en bevat helaas ook synthetische bestanddelen die schadelijk kunnen zijn.



Weleda
8 jaar geleden toen ik schoonheidsverzorging studeerde, leerde ik via een leerkracht Weleda kennen. Dat was mijn eerste stap binnen de natuurlijke cosmetica! Maar na enige tijd heb ik afgehaakt om de volgende reden: Alhoewel Weleda streeft naar natuurlijke producten, bevatten sommige (ja, daar gaan we weer) synthetische bestanddelen, ook enkele waar mijn huid helaas slecht op had gereageerd. Ik heb wel vaker gehoord dat producten te agressief leken voor sommige maar het ziet er naar uit dat er aan dit probleem gewerkt wordt! De laatste jaren zijn ze erg bezig hun producten zo natuurlijk mogelijk te maken zodat ze eco labels als BDIH en Natrue kunnen gebruiken. (Die laatste is trouwens geen uitdaging, aangezien ze mede-oprichter waren) Bon, zelfgeknutseld label of niet - ze doen wel hun best en dat mag gezegd zijn. Echter enige tijd geleden werd ontdekt dat ze producten verkochten in China, waar men (al dan niet onrechtstreeks) alle cosmetica die er verkocht wordt, eerst op dieren test. Het is pas toen de dierproeven in China aandacht kregen in de media, dat Weleda besloot om alle import naar China stop te zetten. Tenminste, dat was hun verklaring. Tot zover is het onduidelijk of alle producten nu wel degelijk uit China verdwenen zijn of niet. Alhoewel ik vind dat ze punten scoren met hun natuurlijk statement, gebruik ik geen producten van Weleda meer, tot ik meer weet over hoe het nu zit met de import naar China. Enige tijd terug kreeg ik een verzoek tot samenwerking met Weleda... maar toen ik vriendelijk dit verzoek afwees met als reden het onrechtstreeks testen op dieren, heb ik sindsdien het desbetreffende bureau niet meer gehoord. In mijn hoofd klinkt het dan als: "Als ze werkelijk proefdiervrij waren zouden ze toch de tijd genomen hebben om bewijzen te leveren?" Helaas tot op vandaag is het me niet duidelijk en blijven ze tot zover in de grijze zone hangen.



Yves Rocher
Een greenwashing van jewelste, die Yves Rocher. Ze claimen natuurlijke producten te maken, maar zijn eigenlijk niet natuurlijk (en weer hetzelfde verhaal, synthetische bestanddelen, schadelijk voor de gezondheid blabla), over veganisme wordt al helemaal niet gesproken en ze claimen proefdiervrij te zijn maar besloten opeens hun producten te verkopen in China. Nouja, dat is het zowat, kort samengevat. Het jammere is dat ze voordien wél proefdiervrij waren en net bewust de stap hebben genomen om producten te verkopen in China. Blijkbaar vinden ze China belangrijker dan alle fans ze wereldwijd verloren hebben door die stap. Dat is gemeen. Zowel voor ons als de dieren, vind je ook niet?

Oorspronkelijk had ik hier nog een lange lap tekst tegenaan gegooid over hoe het nu zit met werkelijk proefdiervrij zijn en de achterdeurtjes hoe men onrechtstreeks (los van China) toch op dieren kan testen ongeacht een cruelty free label maar dat ga ik houden voor een volgende post. 

Welke merken staan op jouw grijze of rode lijst?

0 reacties: