29 okt 2014

[Boek Review] De Vegarevolutie

Laat ik maar eerlijk zijn. Toen ik voor het eerst over de Vegarevolutie hoorde, dacht ik "Oh neen, niet weer een zoveelste hype-boek!". Ja, ik ben zo 1 van die mensen die nauwelijks haar keuze kan vinden in Nederlandstalige boeken. Zo het type dat de boekhandel binnen stapt, 20 boeken in haar handen neemt en bij elk boek denkt "Nope!" Dan kwam De Vegarevolutie op mijn stoep terecht... niet omdat ik bij dit boek dacht "Hoera!", want ik had het nog niet in de boekhandel gezien (Waar ik leef is het werkelijk een cold spot voor Vegans)...neenee, ik had het gewonnen. Het eerste wat ik dacht was "Oh wat een zachte kaft!!" En jawel, toen was ik verkocht.

De foto doet de zachtheid van de cover geen eer aan, helaas. Maar geloof me maar als ik zeg dat het boekje leuk in handen ligt. En wie houdt er niet van zoveel kleurtjes? Als ik 1 boek tot het meest trendy boekje van het jaar mag uitroepen dan krijgt De Vegarevolutie mijn award. De lay-out zit goed in elkaar, het leest erg vlot en Lisa heeft een fijn gevoel voor humor.

Het eerste deel van het boek is theoretisch. Het hoe. Het waarom. De ethiek. Als je nog niet wist hoeveel dieren lijden in de vleesindustrie omdat je elke video en eng plaatje online weg klikt, dan is dit het boek om je wakker te schudden. Zonder enge plaatjes gelukkig. Bang voor een vitamine-tekort of last van bezorgde vrienden die de meest bekende en ergerlijke vraag stellen? (-> Waar haal je je proteïne?) Laat ze een paar bladzijden uit het boek lezen en ze hebben een gerust hart. Oh oh oh! En dit vind ik al helemaal geweldig:

Lijstjes! Niet eentje, maar vele pagina's vol. Het is overduidelijk dat Lisa leert voor diëtiek want ze laat geen detail over veganistische voeding aan je voorbij gaan. Dit boek vind ik echt perfect voor iedere beginnende vegan maar ik moet toegeven dat ik na zoveel jaren lezen en proberen, alsnog dingen heb bijgeleerd.

Het 2de deel van het boek zijn de recepten. Voor wie niet weet hoe je van start moet gaan met veganistische voeding, geeft Lisa 50 recepten geschreven, allemaal vergezelt met leuke foto's. Het zijn recepten die iedereen kan leren, je hoeft geen ervaren kok te zijn voor het maken van een smoothie of pizza - om maar enkele voorbeelden te geven. Mensen met jaren kookervaring zullen misschien iets minder hebben aan de recepten omdat het geen grote uitdagingen zijn maar als je iets simpels zoekt om snel op tafel te krijgen, dan is dit wel een boekje om op terug te keren.

Tot nu toe heb ik nog maar enkele recepten uit het boek geprobeerd. Niet omdat ze me niet aanspraken maar omdat ik al eerder gelijkaardige recepten gemaakt heb. Zoals de pizza, tosti's, quinoa-salade of pannenkoeken zijn gerechten waar ik eigen recepten voor gebruik. Dus leek het me logisch enkel wat recepten uit te proberen waar ik nog geen variant voor gevonden had. Mijn eerste poging tot het maken van granola bijvoorbeeld:

Een vredig plaatje met een chaotische keuken om de hoek waar een oven een eigen leven lijkt te leiden. Ik weet niet hoe ik het elke keer weer voor elkaar krijg om de keuken niet in brand te steken maar bij deze granola was het echt nipt. Het ligt echt wel aan de oven hoor, niet aan mij. Maar het was zeker lekker!

Eigenlijk was het de bedoeling dat ik nog een 2de probeersel ging delen...de bananenpops! Maar dan verlaat je de keuken en besef je enige tijd later dat je pas over enkele dagen terug aan je vriezer kan... waar die bananenpops-in-progress wachten op hun chocoladelaagje. Oeps. Geen pops voor deze blogpost dus.

Benieuwd naar dit boek? Je kan het onder andere vinden bij Bol.com
Heb jij de vegarevolutie al gelezen?