Er word me wel eens gevraagd hoe ik het doe, zoveel dingen doen op een dag. Naast creatief zijn, werk ik ook, schrijf ik 2 blogs, heb ik dagelijkse routines waaronder mediteren, schrijven, serie's kijken, boeken lezen en nog heb ik het gevoel dat ik eens een rustig avondje voor mezelf kan inlassen zonder dat werk daarbij blijft liggen. Hoe ik dat voor elkaar speel, lees je hieronder.
1. Lijstjes
De enige mensen die to-do lists haten, zijn degene die zich er niet kunnen aan houden. Ik heb niet alleen een dagelijkse planning maar daarnaast ook een weekplanning, maandplanning en lange termijn doelen die onderverdeeld zijn in een Day zero Project en Life list. Hoe begin je eraan? Denk eerst na over je lange termijn-doelen. Van daaruit kan je ze onderverdelen in kleinere doelen en deze dan weer een plaatsje geven op een maand/week/dag- planning. Bijvoorbeeld: Wil je over een jaar een razend populaire groene blog? Op je maandplanning kan je misschien zetten ''Schrijf 5 blogposts" en "Schrijf 3 gast-posts" en die kan je dan weer onderverdelen in weken. Week 1 blogpost nummer 1, week 2 blogpost nummer 2 enzoverder. Op je dagplanning kan je dan noteren hoe lang je aan een post werkt en op welke dagen je tijd vrij maakt om andere blogs te bezoeken. Op een maandplanning kunnen ook citytrips, shopping dagen, kook-momenten of brainstormsessie's staan. Een goede planning is voor om het even welk project belangrijk.
2. Geen technologie
Onlangs las ik ik dat sommige studenten beter studeren met Facebook. Ik verklaar ze gek want alles van technologie is zo afleidend, dat je werk nooit af raakt! Moet je jezelf focussen op een taak, ban dan de volgende dingen: telefoon, TV, internet en (voor sommige ook) radio. Als je besluit een 5 minuten pauze te nemen op Facebook, zit je een uur later op Tumblr (been there, done that) dus... niet doen! De computer is tegenwoordig de grootste afleiding... zo erg dat mensen zich beginnen te vervelen (of zelfs panikeren) als de provider het op een avond niet doet. Maar die tijd kunnen wij goed gebruiken, toch?
3. Niet Multitasken
Het eten maken, terwijl e-mails lezen, een tekening afwerken een blog half schrijven. Iedereen kan dit en het duurt uren! Doordat je je aandacht op verschillende taken moet richten, gaat alles veel trager vooruit. Dus alhoewel veel mensen zweren bij multitasken, probeer het eens zonder. Wedden dat alles sneller vooruit gaat?
4. Gebruik een timer
Moet je een kamer opruimen, zet dan een timer van 15 minuten en zie hoeveel je voor elkaar krijgt. Iedere schrijver weet, eenmaal je begonnen bent, kan je al gauw uren aan het werk zijn... maar dat is niet de bedoeling als je nog een hoop andere dingen moet doen! Ben je iemand die makkelijk de tijd uit het oog verliest, dan is een timer een goed idee. Je kan een kook-eitje gebruiken of 1 van de tientallen apps die hiervoor beschikbaar zijn.
5. Vul gaten op
Uren op de trein, een halfuur wachten bij de dokter, aanschuiven aan de kassa... al deze momenten zien ideaal om kleine taakjes te doen zoals e-mails beantwoorden, een boek lezen, het nieuws bekijken online (als je daar fan van bent), je week inplannen. En creatieve mensen hebben uiteraard overal een schets- of schrijfboekje mee naartoe.
6. De makkelijkste taken eerst
Vroeger werd me altijd geleerd om eerst het moeilijkste doen, want dan was je ervan verlost. En nu keer ik daar op terug want het had net omgekeerd effect! Alle kleine korte taakjes doe je het best eerst want hoe vlugger die to do list af is, hoe gemotiveerder je bent! Als je een hele dag aan het schoonmaken bent, heb je heus geen zin om s'avonds nog 10 andere taken af te werken...dus draai gewoon het schema om.
7. Hou rekening met je bioritme
Er zijn dag- en nachtmensen. Vroege vogels en nachtuilen. Voel je je op het best als je s'avonds kan schrijven, dan heb je geen reden om het schrijven uren te vervroegen. Hou rekening met je ritme! Ook studenten houden hier best rekening mee... is de concentratie het hoogst in de ochtend of s'nachts? Zo heb je mensen die om 5u opstaan... maar heb je er ook die om 5u pas gaan slapen tijdens de examenperiode. Maar een vroege vogel die om 5u gaat slapen, zorgt gegarandeerd voor een fiasco. Zoek dus uit welk type je bent en hou hier rekening mee als je je planning opstelt.
8. Voldoende slapen
Dit sluit een beetje aan bij het vorige puntje. Niemand kan functioneren met slaap te kort. Wanneer je goed bent uitgerust, krijg je veel meer voor elkaar.
9. Eet gezond
Gezonder eten betekent meer energie. Meer energie betekent dat je meer kan doen op een dag zonder dat je 24 uren hoeft te veranderen in 25.
10. Dagelijkse routines
Sommige dingen gaan vlotter als je er een dagelijkse routine van maakt. Schrijven, mediteren, beweging, gezond eten, noem maar op. Naar het schijnt duurt het 21 dagen voordat iets een routine wordt... dus probeer het eens uit! Heb je de neiging je routine te vergeten, gebruik dan een (avond-) wekker, applicatie of software die je er helpt aan herinneren.
Heb jij nog leuke tips? Deel ze hieronder!
1. Lijstjes
De enige mensen die to-do lists haten, zijn degene die zich er niet kunnen aan houden. Ik heb niet alleen een dagelijkse planning maar daarnaast ook een weekplanning, maandplanning en lange termijn doelen die onderverdeeld zijn in een Day zero Project en Life list. Hoe begin je eraan? Denk eerst na over je lange termijn-doelen. Van daaruit kan je ze onderverdelen in kleinere doelen en deze dan weer een plaatsje geven op een maand/week/dag- planning. Bijvoorbeeld: Wil je over een jaar een razend populaire groene blog? Op je maandplanning kan je misschien zetten ''Schrijf 5 blogposts" en "Schrijf 3 gast-posts" en die kan je dan weer onderverdelen in weken. Week 1 blogpost nummer 1, week 2 blogpost nummer 2 enzoverder. Op je dagplanning kan je dan noteren hoe lang je aan een post werkt en op welke dagen je tijd vrij maakt om andere blogs te bezoeken. Op een maandplanning kunnen ook citytrips, shopping dagen, kook-momenten of brainstormsessie's staan. Een goede planning is voor om het even welk project belangrijk.
2. Geen technologie
Onlangs las ik ik dat sommige studenten beter studeren met Facebook. Ik verklaar ze gek want alles van technologie is zo afleidend, dat je werk nooit af raakt! Moet je jezelf focussen op een taak, ban dan de volgende dingen: telefoon, TV, internet en (voor sommige ook) radio. Als je besluit een 5 minuten pauze te nemen op Facebook, zit je een uur later op Tumblr (been there, done that) dus... niet doen! De computer is tegenwoordig de grootste afleiding... zo erg dat mensen zich beginnen te vervelen (of zelfs panikeren) als de provider het op een avond niet doet. Maar die tijd kunnen wij goed gebruiken, toch?
3. Niet Multitasken
Het eten maken, terwijl e-mails lezen, een tekening afwerken een blog half schrijven. Iedereen kan dit en het duurt uren! Doordat je je aandacht op verschillende taken moet richten, gaat alles veel trager vooruit. Dus alhoewel veel mensen zweren bij multitasken, probeer het eens zonder. Wedden dat alles sneller vooruit gaat?
4. Gebruik een timer
Moet je een kamer opruimen, zet dan een timer van 15 minuten en zie hoeveel je voor elkaar krijgt. Iedere schrijver weet, eenmaal je begonnen bent, kan je al gauw uren aan het werk zijn... maar dat is niet de bedoeling als je nog een hoop andere dingen moet doen! Ben je iemand die makkelijk de tijd uit het oog verliest, dan is een timer een goed idee. Je kan een kook-eitje gebruiken of 1 van de tientallen apps die hiervoor beschikbaar zijn.
5. Vul gaten op
Uren op de trein, een halfuur wachten bij de dokter, aanschuiven aan de kassa... al deze momenten zien ideaal om kleine taakjes te doen zoals e-mails beantwoorden, een boek lezen, het nieuws bekijken online (als je daar fan van bent), je week inplannen. En creatieve mensen hebben uiteraard overal een schets- of schrijfboekje mee naartoe.
6. De makkelijkste taken eerst
Vroeger werd me altijd geleerd om eerst het moeilijkste doen, want dan was je ervan verlost. En nu keer ik daar op terug want het had net omgekeerd effect! Alle kleine korte taakjes doe je het best eerst want hoe vlugger die to do list af is, hoe gemotiveerder je bent! Als je een hele dag aan het schoonmaken bent, heb je heus geen zin om s'avonds nog 10 andere taken af te werken...dus draai gewoon het schema om.
7. Hou rekening met je bioritme
Er zijn dag- en nachtmensen. Vroege vogels en nachtuilen. Voel je je op het best als je s'avonds kan schrijven, dan heb je geen reden om het schrijven uren te vervroegen. Hou rekening met je ritme! Ook studenten houden hier best rekening mee... is de concentratie het hoogst in de ochtend of s'nachts? Zo heb je mensen die om 5u opstaan... maar heb je er ook die om 5u pas gaan slapen tijdens de examenperiode. Maar een vroege vogel die om 5u gaat slapen, zorgt gegarandeerd voor een fiasco. Zoek dus uit welk type je bent en hou hier rekening mee als je je planning opstelt.
8. Voldoende slapen
Dit sluit een beetje aan bij het vorige puntje. Niemand kan functioneren met slaap te kort. Wanneer je goed bent uitgerust, krijg je veel meer voor elkaar.
9. Eet gezond
Gezonder eten betekent meer energie. Meer energie betekent dat je meer kan doen op een dag zonder dat je 24 uren hoeft te veranderen in 25.
10. Dagelijkse routines
Sommige dingen gaan vlotter als je er een dagelijkse routine van maakt. Schrijven, mediteren, beweging, gezond eten, noem maar op. Naar het schijnt duurt het 21 dagen voordat iets een routine wordt... dus probeer het eens uit! Heb je de neiging je routine te vergeten, gebruik dan een (avond-) wekker, applicatie of software die je er helpt aan herinneren.
Heb jij nog leuke tips? Deel ze hieronder!
2 reacties:
Wat een goede tips! Ik ben zelf ook echt een to do-lijstjes-freak!
Goede tips, zelf ben ik ook gek op lijstjes maken!
Een reactie posten