18 apr 2013

Natuur- en budgetvriendelijker lezen

Als lees-verslaafde wil je het liefst ofwel een gigantische persoonlijke bibliotheek ofwel enkel the essentials in je bezit. Vaak is het vooral dat eerste... hoe meer boeken, hoe liever! Maar dat is niet evident voor mensen die bewuster willen leven met minder spullen, budget-vriendelijker en denkend aan de bomen die verwoest worden voor al het papier. Hoe kan je veel boeken lezen en toch niet schuldig zijn aan grote aankopen en papierverkwisting? Ik heb voor jullie enkele handige tips op een rijtje gezet.



De bibliotheek (Gratis)
Iedere leesverslaafde is ooit wel in een bibliotheek geweest en het blijft de meest gebruikte manier om goedkoop boeken te lezen... boeken in de bibliotheek zijn immers gratis! Veel bibliotheken beschikken over een gratis lidmaatschap, andere vragen x aantal euro per jaar (of eenmalig voor de aanmaak van een lidkaart). De bibliotheek is voor mij vooral handig als ik twijfel over de aankoop van een boek... als ik het niet kan inkijken in een boekenwinkel bijvoorbeeld. Een boek dat ik echt super vind, zal ik hoogst waarschijnlijk nadien ook kopen.

Ruilen (Gratis)
Boeken ruilen met vrienden of familie is een aanrader! Vrienden kennen tenslotte al een beetje je smaak (hoop ik) en kunnen ook inschatten als dat ene boek dat zij nog liggen hebben jou misschien een plezier kan doen. Anderzijds kan jij je oude boeken ook aan hen wegschenken en kan je plaats maken voor nieuwe boeken. Op facebook heb ik een groep opgericht waar je boeken 2dehands kan vinden. De onderwerpen lopen van Ayurveda tot Zen, esoterie, spiritualiteit en fantasie... heb je zelf ook nog een boek liggen, dan kan je het daar te koop, te ruil of gratis aanbieden.

Website's, pagina's en nieuwsbrieven (Gratis)
Hier en daar zijn er blogs of pagina's die gratis e-books met je delen. Dit kan door jezelf aan te melden bij 1 of andere nieuwsbrief maar ook door tijdelijke acties die door boekenbedrijven worden gegeven. Een voorbeeld hiervan is Pagan E-books for Free, een facebookpagina die elke dag de gratis Amazon acties met je deelt, gerelateerd aan de verkozen onderwerpen. Een kleine valkuil: deze boeken zijn vaak maar x aantal uren gratis dus je moet snel zijn! Vandaar moet je opletten of het boek nog steeds gratis is wanneer je het koopt, anders wordt het aangerekend. De e-books die je gratis ontvangt bij nieuwsbrieven zijn te lezen met PDF software (Adobe) en de boeken van Amazon kan je lezen met je Kindle of de (gratis) kindle software die je kan downloaden op hun website. Op die manier heb ik zo al meer dan 200 boeken kunnen downloaden, niet alleen 'kindle only' books maar eveneens boeken die ook in paperback te verkrijgen zijn. Pagan E-books gaat meestal over spiritualiteit en esoterie maar vaak ook over kruiden, aromatherapie, gezonde voeding (vegan, glutenvrij) en zelfs over zelf je cosmetica maken dus hou de pagina zeker in de gaten als deze onderwerpen je interesseren! Een lijst van nog meer mogelijke bronnen zijn samengevat in dit dit Engelstalig artikel en dit Nederlandstalig artikel en zijn zeker ook een kijkje waard.

Kringloop & 2dehands
In de kringloop vind je boeken spotgoedkoop vanaf 25 cent tot ongeveer maximum 2€. Heel af en toe heb je geluk en kan je een recent boek te pakken krijgen maar meestal gaat het om boeken die toch wat ouder zijn. Een andere mogelijkheid is boeken vinden op verkoopsite's zoals 2dehands, Ebay of een dergelijke site.  Zo heb ik ooit het boek ''Druid Priestess" van Emma Restall Orr te pakken gekregen voor een spotprijsje, terwijl ze nieuw aangeboden worden op Amazon voor meer dan 100€. 2dehands wordt het boek al aangeboden vanaf 4€ (verzending inbegrepen) maar het schijnt dat je enorm kan schrikken van de kwaliteit van een 2dehands boek op Amazon (en ik heb toch graag dat, ookal zijn de boeken 2dehands, er toch goed uitzien). Ik had mijn boek geloof ik via Ebay gevonden, in uitstekende staat.

Koopjes
Dit sluit een beetje aan op het vorige maar ook op boekenacties, boekenbeurzen en dergelijke. Bij mijn eerste shoplog kon je al lezen welke boeken ik gekocht had op het boekenfestijn, met de oorspronkelijke prijs erbij vermeldt. Er waren zelfs boeken die 15€ in prijs gedaald waren... wat op de beurs de prijs is van een 4-tal boeken of zelfs meer. Mijn tip: hou een wishlist bij op de boekensite van jouw keuze want als je ooit van plan bent dat ene boek nog te kopen, dan doe je dit toch best als er solden zijn of, zoals de boekensite hieronder, je een e-mail stuurt wanneer je boek in prijs is verlaagd?

The Book Depository
Wanneer je toch besluit boeken nieuw aan te kopen dan heb ik deze 2 tips voor jou: Laat vertalingen vallen en zoek op deze site naar het boek. Dit is de plaats waar ik al mijn boeken koop! Zoals hierboven vermeldt, kan je ook een wishlist samen stellen en houden ze je op de hoogte wanneer de gewenste boeken in prijs gedaald zijn. Pillars of the earth bijvoorbeeld heb ik daar gekocht, niet alleen omdat het 10€ goedkoper is dan de vertaling maar het klinkt ook veel beter dan 'Pilaren van de aarde' vind ik. Sommige boeken verliezen veel van hun ziel als ze vertaald worden. En nog een reden: gratis verzending. Ja goed, soms biedt Amazon een boek een euro goedkoper aan dan deze site maar als je de verzending erbij rekent is The Book Depository altijd het goedkoopst. En aansluitend op het vorige puntje: ze geven regelmatig ook acties. Zo kreeg ik onlangs een mail omdat ik al lang geen boeken meer had gekocht en gaven ze me 10% korting op de volgende bestelling. En toen bleek dat het me niet lukte om de code in te voeren, kreeg ik binnen enkele uren een mailtje terug waarbij ze me vertelden dat het probleem opgelost was. Top service en gratis (snelle) verzending... wat wilt een mens nog meer?

To kindle or not to kindle
Is het groen om boeken te vervangen door een Kindle? Echte boekenwurmen zijn hier niet over te spreken...niet meer de mogelijkheid hebben om de oudheid van het papier te ruiken (ja, jij dus!), een nieuwe cover die je kan omplooien of gewoon het gevoel van een boek in je handen terwijl je in het gras ligt. Toch zijn er mensen die steeds meer voor kindle's kiezen, niet alleen omdat het een opkomende trend is maar ook omdat kindle boeken iets goedkoper zijn en het neemt vooral minder plaats in beslag in huis. Maar is het eco? Daar bestaan veel twijfels over... er wordt beweert dat een Kindle op lange termijn (tot deze versleten is) minder CO2 uitstoot dan wanneer deze persoon alle boeken zou kopen en dit kan eigenlijk wel kloppen... tot je besluit de boeken te doneren of door te verkopen. Een boek kan tientallen nieuwe eigenaars hebben, een Kindle is persoonlijk. Dus wie groen bezig is op vlak van lezen en boeken 2de hands koopt en/of doorverkoopt is eigenlijk groener dan een persoon met een kindle! En wat wij allemaal ook wel weten: erg fairtrade is een kindle niet (totaal niet zelfs). Een andere optie is de boeken lezen op kindle software op je computer maar een hele dag lezen voor de computer (electriciteit, draadloze verbinding) is ook veel schadelijker dan een boek lezen in de tuin, zowel voor het milieu als jezelf.

Dus voor al degene die denken ''Ik wil absoluut geen kindle!" en zich ergens toch wel wat schuldig voelen omdat het niet ecologisch is, geen zorgen: Als je gebruik maakt van de eerste 4 aangegeven boekentips (lenen en 2dehands), dan ben je stiekem toch wel groen bezig... en dus ecologischer verantwoord dan een Kindle-eigenaar.

Heb jij nog leuke boekentips? Deel ze hieronder!








Bron afbeelding 1 en 2.

3 reacties:

Anoniem zei

Bookdepository is wel een handige site ja :) Alle dingen die jij noemt, doe ik :) Alleen ik heb geen Kindle.
Als je een e-reader wil, kun je die ook lenen of 2e-hands overnemen van iemand misschien. Ik heb laatst een weekje een Sony ereader geleend om uit te proberen en ook meteen wat van mijn ebooks te lezen (want ik ben toch ook bezig om ebooks te verzamelen, want ik wil alleen de boeken op papier houden die ik echt nog vaker wil lezen). Ik kom regelmatig gratis ebooks tegen en ik win ook af en toe ebooks (en op de computer lezen is idd niet ideaal...). Ik denk dat ik uiteindelijk ook wel een ereader wil, maar dan wel 2e-hands.
In de weggeefwinkel kun je ook wel vaak gratis boeken vinden, daar haal ik ook wel boeken vandaan (en ik breng er ook boeken heen).

Emmy zei

Leuke tips en ik ben het er helemaal mee eens! Ik doe het ook allemaal, al heb ik nog geen ereader (wel heel veel e-books die ik overal en nergens vandaan heb getoverd).
De meeste van mijn boeken zijn goedkoper gekocht/gekregen/ergens vandaan gehaald dan normaal, dus ik denk dat ik - ondanks mijn ontzettende boekenverzamel driften - best wel budgetvriendelijk bezig ben!

Selma zei

De kringloop is een hele goede tip! Ik haal daar soms echt juweeltjes van boeken vandaan (voor heel weinig geld ook nog eens)!